Na ulicach coraz częściej zauważyć można rowery elektryczne. Ten intrygujący wynalazek jest czymś pomiędzy zwykłym rowerem, a motorowerem. I to właśnie tutaj rodzi się problem, bo jakie są przepisy dotyczące rowerów elektrycznych? Aby w przyszłości uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki – warto tę wiedzę posiąść.
Spis treści
Rodzaje rowerów elektrycznych
Sytuacja prawna związana z rowerami elektrycznymi może wydawać się nieco zagmatwana. Wszystko dlatego, że modeli pojazdów jest naprawdę sporo. Mają różny wygląd, ale – co ważniejsze – różne parametry. Powszechnie dokonuje się podziału na dwie kategorie:
- pedelec – nazwa pochodzi od angielskiego wyrażenia „pedal electric cycle” i odnosi się do roweru, który posiada silnik elektryczny pozwalający na rozwinięcie prędkości do 25 km/h
- s-pedelec – nazwa oznacza „speed pedal electric cycle” i opisuje rower elektryczny, którego silnik rozpędza maszynę do 45 km/h
Przepisy dotyczące rowerów elektrycznych różnią się w zależności od tego, jaki typ pojazdu posiadamy. Aby prawnie można było uznać go za rower elektryczny, musi posiadać silnik do 250W i rozwijać prędkość nie większą niż 25 km/h. Oznacza to, że podczas rejestracji s-pedelec uznany zostanie nie za rower, a motorower. Ale czy zwykły pedelec także trzeba zarejestrować? Przepisy dotyczące rowerów elektrycznych są w tej kwestii jednoznaczne.
Co warto wiedzieć o rejestracji pojazdów elektrycznych?
Obowiązek rejestracji użytkowanego pojazdu wiąże się z bezpieczeństwem, ale dla właściciela oznacza dodatkowe koszty. Trzeba opłacić ubezpieczenie, a także cyklicznie przechodzić przegląd. To naturalne, że czasami wolimy, aby w naszej kieszeni zostało trochę więcej gotówki. Jakie wymogi prawne stoją przed użytkownikami jednośladów z pedałami i silnikiem?
Z pewnością ucieszą się ci, którzy w swoim garażu mają jednoślad z silnikiem nie większym niż 250W i rozpędzającym się do 25 km/h. Ich pojazd nie wymaga rejestracji. Inaczej wygląda to wśród pojazdów typu „s-pedelec”, bo traktuje się je jako motorower. W związku z tym koniecznie trzeba je zarejestrować.
Prawne konsekwencje, które mogą zaboleć
Nieznajomość prawa szkodzi. To stara prawda, o której słyszał prawie każdy. Nieznajomość lub lekceważenie przepisów dotyczących rowerów elektrycznych jest związana z karami finansowymi, których lepiej uniknąć. Jeżeli poruszamy się rowerem elektrycznym, który powinien być zarejestrowany jako motorower – otrzymamy mandat w wysokości 500 zł. Brak uprawnień do prowadzenia pojazdu może skutkować mandatem do 1500 zł. Z kolei brak dokumentów dotyczących prowadzonej maszyny może spotkać się z grzywną nawet do 5000 zł. Jak na dłoni widać, że z przepisami dotyczącymi rowerów elektrycznych nie ma żartów. Jednocześnie są nam potrzebne, aby zwiększyć bezpieczeństwo na drodze.