Kilka lat temu, obserwowałem klasę przedszkolną. Było to jasne, kolorowe miejsce wypełnione szczęśliwymi dziećmi, ale gdy spojrzałem bliżej, byłem zaskoczony kilkoma rzeczami, które tam zobaczyłem. Kilku młodych uczniów czytało i ćwiczyło pismo odręczne, podczas gdy inni przygotowywali się do rozpoczęcia pracy matematycznej. Kilka dzieci podeszło do mnie, by się przywitać, i wydawało mi się, że są zachwycone recytowaniem zapamiętanych faktów.
Uważnie obserwowałem klasę, zaczynając od tablic ogłoszeń i oczekując, że zobaczę kształty, kolory, liczby i, być może, alfabet. Zamiast tego zobaczyłem informacje o wyjątkach językowej. Inna tablica zawierała fakty matematyczne, które obejmowały nie tylko dodawanie i odejmowanie, ale także mnożenie.
Mimo że kilka obszarów w klasie okazało się sprzyjać zabawie oraz rozwojowi społecznemu i emocjonalnemu, sala została zaprojektowana głównie po to, by pomóc uczniom w rozwijaniu umiejętności poznawczych, a wiele z tych umiejętności nie mieściło się w ramach odpowiednich dla rozwoju przedszkolaków wytycznych.
Zastanawiałam się, dlaczego w ostatnich latach niektóre przedszkola tak intensywnie angażują się w naukę? Wtedy pomyślałam o konferencjach między rodzicami a nauczycielami, kiedy uczyłem w przedszkolu i przypomniałem sobie kilku rodziców o dobrych intencjach, którzy mówili mi, że martwią się o to, by ich dziecko dostało się na studia. Uczelnię! Dzieci, o których rozmawialiśmy, miały 4 lata. Chociaż niektóre dzieci mogą być gotowe do czytania i studiowania matematyki w tym wieku, wymaganie tych umiejętności od dzieci, które nie są gotowe, może mieć negatywny wpływ na dziecko.
Tu właśnie pojawia się praktyka właściwa dla rozwoju. Właściwa dla rozwoju praktyka to termin często używany przez wychowawców we wczesnym dzieciństwie, ale wiele osób spoza tej dziedziny może nie rozumieć. Zasadniczo oznacza to, że uczymy zgodnie z tym, co badania i teorie rozwojowe mówią nam, że jest najlepsze dla dzieci.
Tak więc, oto kilka umiejętności, które moim zdaniem nauczyciele (i rodzice) powinni rozwijać w naszych przedszkolakach, tak aby dotarły one do przedszkoli gotowe by odnieść sukces:
5 rzeczy, których dzieci muszą się nauczyć w przedszkolu
Spis treści
Drobne umiejętności motoryczne
Jedną z pierwszych rzeczy, które robię, gdy spotykam się z przedszkolakami, jest wykonywanie czynności polegającej na cięciu przy użyciu nożyczek o wymiarach dziecięcych. Wiele z napotkanych przeze mnie dzieci nie potrafi prawidłowo manipulować nożyczkami, jednak badania wykazują, że umiejętność ta jest niezbędna dla małych uczniów. Cięcie, używanie kredek, łyżeczek, dzwonków i inne czynności mogą pomóc w budowaniu doskonałych zdolności motorycznych, dzięki czemu ich małe rączki są naprawdę gotowe do pisania, gdy nadejdzie czas.
Umiejętności słuchania
„Moje dziecko (lub uczeń) nie słucha.” Słyszałem to od rodziców i nauczycieli od ponad dekady. Zazwyczaj odpowiadam na nie tą radą: najlepszym sposobem, aby nauczyć dziecko słuchać ciebie jest słuchanie ich. Dodatkowo, możesz upewnić się, że podasz krótkie wieloetapowe wskazówki, przeczytasz im historie na interesujące je tematy i nauczysz słuchania całym ciałem.
Podstawowe potrzeby
Nauka dbania o własne podstawowe potrzeby, jak np. przygotowanie (wyjęcie) posiłku, założenie własnej kurtki, czy wreszcie wiązanie własnych butów, sprzyja samodzielności nawet najmłodszym przedszkolakom.
Umiejętności społeczne i rozwiązywanie konfliktów
Przedszkole to idealny czas, aby pomóc dzieciom nauczyć się dogadywać z innymi, dzielić się, przyjmować zmiany i spokojnie przechodzić przez konflikt.
Wolna, nieustrukturyzowana zabawa
Puste pole na placu zabaw może stać się centrum dowodzenia dla przedszkolaków udających, że budują w przyszłości wioskę, gdzie każdy ma latający samochód. Kartka papieru i zestaw artystyczny mogą stać się arcydziełem syren pływających w oceanie, szukających zagubionego, magicznego klejnotu. Oba te przykłady pochodzą z moich prawdziwych doświadczeń z przedszkolakami, którym zapewniono nieustrukturyzowaną zabawę i swobodne korzystanie z materiałów artystycznych.
Dzieci muszą odkrywać bez ograniczeń, które dorośli czasami umieszczają wokół zajęć. Kiedy tylko możesz, po prostu trzymaj ręce za plecami, opieraj się pokusie kierowania każdą czynnością i pozwól im się rozwijać.
Możecie być po prostu zdumieni tym, co mogą zrobić same.