Bywa tak, że przedsiębiorca z różnych przyczyn podejmuje decyzję sprzedania firmy lub też ma zostać ona przejęta przez inną spółkę. O czym warto pamiętać w takich sytuacjach? Przede wszystkim istotne są kwestie jej kondycji oraz wyceny. Niekiedy trudno samodzielnie oszacować, ile w danym momencie jest ona warta. W związku z tym znacząco zawyża się lub zaniża cenę, co komplikuje negocjacje. Jak więc ocenić wartość przedsiębiorstwa? W tym celu opłaca się skorzystać z usługi due diligence oferowanej przez firmę outsourcingową.
Czym jest due diligence?
To określenie oznacza przeprowadzenie kompleksowej i szczegółowej analizy sprzedawanego przedsiębiorstwa. Dzięki niej ocenić można wartość firmy oraz jej kondycję, co stanowi ważną informację zarówno dla sprzedającego, jak i dla przyszłego nabywcy. Kiedy taka analiza przedstawiona jest przez ekspertów działających w ramach outsourcingu, wzrasta jej wiarygodność, gdyż oceny dokonują osoby bezstronne, a co więcej, posiadające szerokie doświadczenie w tego typu czynnościach. Zamierzając więc poznać stan finansowy oraz ogólną kondycję przedsiębiorstwa przed jego sprzedaniem, niewątpliwie warto skorzystać z tej usługi.
W jakich obszarach przeprowadza się usługę due diligence?
Tę czynność można przeprowadzić kompleksowo lub przeanalizować kondycję tylko kilku działów. W jakim zakresie najczęściej się ją wykonuje? Bez wątpienia jest to obszar finansowy, podatkowy, sytuacja prawna, działy IT i HR. Ponadto w ramach usługi outsourcingowej due diligence uzyskać można pomoc w optymalizacji podatkowej transakcji kupna firmy oraz w przygotowywaniu potrzebnych do jej dokonania dokumentów. Z tej usługi chętnie korzystają przedsiębiorcy, którzy zastanawiają się nad sprzedażą przedsiębiorstwa, szukają odpowiedniego nabywcy lub już prowadzą z nim negocjacje.
Kiedy podejmie się decyzję sprzedażową lub też firma ma zostać przejęta, opłaca się znać jej wartość oraz aktualny stan. Aby dokonać tego typu oceny, warto skorzystać z pomocy ekspertów specjalizujących się w usługach due diligence.