Etykiety są wszechobecne w naszym codziennym życiu. Mogą pełnić różne funkcje: informacyjne, reklamowe, ostrzegawcze, czy identyfikacyjne. Bez nich wiele produktów jest trudne do zrozumienia, ale skąd one pochodzą? Odpowiedź jest prosta — z drukarni etykiet. Czym jest drukarnia etykiet samoprzylepnych i jak działa? W tym artykule przyjrzymy się temu tematowi bliżej.
Spis treści
Czym są etykiety samoprzylepne?
Etykiety samoprzylepne to najpopularniejszy rodzaj etykiet, jakie można spotkać na opakowaniach produktów, opakowaniach zbiorczych, czy w logistyce do identyfikacji miejsc składowania w magazynach i identyfikacji towarów.
Są to etykiety składające się z:
- warstwy wierzchniej, na której widoczny jest nadruk,
- warstwy spodniej, która stanowi podkład dla warstwy wierzchniej,
- kleju umieszczonego pomiędzy obiema warstwami, który umożliwia etykietowanie produktów i innych przedmiotów.
Jak powstają samoprzylepne etykiety drukowane?
Druk etykiet samoprzylepnych odbywa się z reguły w specjalistycznych drukarniach, zwłaszcza jeśli są to etykiety produktowe, które potrzebne są w dużych ilościach i wysokiej jakości druku. Nie da się przecież wydrukować tysięcy etykiet dobrej jakości przy niskich kosztach na biurowej drukarce. Da się natomiast to zrobić w specjalistycznej drukarni. Jak ona działa?
Jak działa drukarnia etykiet?
Drukarnia etykiet samoprzylepnych to miejsce, w którym produkuje się etykiety samoprzylepne. Jak sama nazwa wskazuje, są to etykiety, które mają na jednej stronie powierzchnię klejącą. Pozwala to na łatwe umieszczenie ich na różnych powierzchniach, takich jak opakowania produktów, listy, czy dokumenty. Druk etykiet to proces, który składa się z kilku etapów. Są to:
- Projekt – Pierwszym krokiem jest zaprojektowanie etykiety. Obejmuje to zarówno wybór kształtu, rozmiaru, jak i przygotowanie projektu graficznego.
- Wybór materiału – Materiał, na którym zostanie wydrukowana etykieta, zależy od wielu czynników, takich jak przeznaczenie produktu, koszt i wymogi ekologiczne.
- Proces druku – Po zatwierdzeniu projektu i wyborze materiału, etykieta jest drukowana, wycinana i przygotowywana do odbioru przez klienta lub wysyłki pod wskazany przez niego adres.
Co powinna umożliwiać klientowi dobra drukarnia etykiet?
Dobra drukarnia etykiet powinna przede wszystkim zapewnić klientowi wysoką jakość usług, ale przy tym zapewniać szeroki ich zakres. Kluczowe znaczenie ma wybór technologii druku, różnych rodzajów papieru lub folii, na których odbywa się nadruk, czy też odwzorowanie kolorów i wzorów. Dobra drukarnia powinna pozwalać także klientowi modyfikować projekt etykiet tak, aby mógł do dopasować do zmian zachodzących na rynku.