Nawet najsprawniej funkcjonująca maszyna wymaga regularnych przeglądów technicznych i późniejszego naoliwienia. To samo dotyczy firm, które dość regularnie przeprowadzają audyty, aby przekonać się, co w danej organizacji działa nieprawidłowo oraz jak można zwiększyć efektywność. Nie inaczej jest w przypadku firmowych stron internetowych. One również wymagają audytu – najlepiej przeprowadzonego przez specjalistów z zewnątrz, którzy prezentują świeże i obiektywne spojrzenie. Jak audyty SEO oraz SXO mogą pomóc Twojemu biznesowi?
Spis treści
Audyt SEO, czyli punkt wyjścia do pozycjonowania strony
Najskuteczniejszym sposobem na ściągnięcie użytkowników na stronę, a tym samym zwiększenie sprzedaży, jest SEO. Pozycjonowanie trwa wiele miesięcy, ale przynosi naprawdę wymierne efekty. Aby optymalnie wykorzystać budżet przeznaczony na SEO, warto wykonać audyt.
Audyt SEO weryfikuje optymalizację strony pod kątem pozycjonowania. Sprawdza między innymi:
- dopasowanie treści pod frazy kluczowe;
- formatowanie tekstu, w tym obecność nagłówków;
- linkowanie wewnętrzne, które jest istotne nie tylko dla użytkowników, ale również robotów Google;
- meta dane;
- szybkość ładowania się poszczególnych podstron;
- responsywność strony;
- wykorzystywane grafiki i teksty alternatywne.
Efektem audytu SEO jest raport, który wskazuje słabe i mocne punkty obecnego stanu rzeczy, a także wytyczne na przyszłość. Po wprowadzeniu ich w życie można rozpocząć skuteczne pozycjonowanie. Dzięki temu każda wydana złotówka przyniesie bardziej wymierne korzyści i przyczyni się do wywindowania witryny na jeszcze wyższe pozycje w wyszukiwarce.
Audyt SXO – spojrzenie z perspektywy odbiorcy
Równie korzystny dla optymalizacji strony internetowej często okazuje się audyt SXO. Za skrótem kryje się pojęcie Search Experience Optimization, czyli optymalizacja doświadczeń użytkownika odwiedzającego stronę. To pojęcie znacznie szersze od audytu SEO, ponieważ dodatkowo uwzględnia właśnie doświadczenie użytkownika.
Internauta, który znajdzie się na stronie, jaka wyświetliła mu się w wynikach wyszukiwania oczekuje, aby:
- treść odpowiadała jego poszukiwaniom oraz opisowi znajdującemu się w meta description;
- podstrony ładowały się szybko;
- estetyka strony przypadła mu do gustu;
- layout i tekst były czytelne;
- strona pozwalała na intuicyjną nawigację;
- jeśli to konieczne: rejestracja na stronie bądź użycie formularza kontaktowego przebiegały jak najszybciej.
Audyt SXO pozwala zidentyfikować wszystkie słabe punkty strony z punktu widzenia użytkownika, który znalazł witrynę w wynikach wyszukiwania. Jego przeprowadzenie, a następnie wdrożenie rekomendacji przekłada się na realne korzyści, do których należą:
- lepsza konwersja odwiedzenia strony na sprzedaż;
- lepsza widoczność strony w wyszukiwarce;
- mniejszy współczynnik porzuconych koszyków;
- wyższe zaangażowanie odbiorców oraz ich powroty na stronę;
- pozytywny wizerunek strony lub sklepu internetowego.
Audyt strony internetowej warto wykonać, kiedy konwersja lub współczynnik odwiedzin pozostawiają wiele do życzenia. Jest on także niezbędny przed rozpoczęciem kampanii SEO lub SEM. Profesjonalny audyt można uzyskać w Fabryce Marketingu – warszawskiej agencji specjalizującej się w działaniach online, która oferuje dodatkowo między innymi pozycjonowanie stron, kampanie Google Ads, storytelling, content marketing, kampanie w social media i wiele innych narzędzi służących dotarciu do klienta.